Kärt återvändande

Maria Friese, vänster, och Ariane Mariane, höger, utanför sin urställningslokal i Pont de Montvert. Maria Friese, vänster, och Ariane Mariane, höger, utanför sin urställningslokal i Pont de Montvert.

Port de Montvert är en liten by i franska Cevennerna. Det var här som jag för första gången kom i kontakt med filtning. En gång om året vaknar byn från sin slumrande dagslunk och omvandlas till ett centrum för en konst- och hantverksfestival där ett femtiotal utställare under tre dagar visar och säljer sina verk. Man ordnar också workshops där man kan prova på olika tekniker och det var under en sådan workshop som jag testade filtning för första gången.

I år det fyra filtare som var med; Maria Friese, Ariane Mariane, Philippe Suchet och Valerie Vidal. Passade naturligtvis på att prata med dem för att skapa fler kontakter, förutom Valerie som inte var på plats. Pratade bland annat just om det att också de upplever att många har en förutfattat bild av filt som något tjock, stumt och kliande och att det är viktigt att hela tiden stäva efter en hög kvalitet på det man säljer för att successivt flytta fram positionerna. Problemet är alltså detsamma i Frankrike även om de lyckats jäkligt bra med att synas både på utställningar och press de senare åren. Mycket av det tror jag beror på att om man ska bli medlem i deras förening måste man passera en bedömningsjury som  avgör om objekten man gör har tillräckligt hög kvalitet. Norges förening har också en sådan bedömning. Gör ju helt klart att man höjer ribban, men samtidigt stänger ute. Det jag ser är en variant där alla får vara medlemmar, men man kan certifiera sig för att visa att man har kvalitet. Det är därför jag tror så stenhårt på CiFT certifiering.

Etiketter: feutre art textile

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln