Campaign for wool goes Norway

I måndags 17 oktober 2016 var det dags för konferensen Campaign for Wool 2016 - Manufacture Norway i Oslo Norge. Konferensen, som var en del av Oslo innovation week, hade underrubriken How can new technology help revitalise the textile and clothing manufacturing industry in Norway? Visst hade det varit en fjäder i hatten i Hemslöjdens satsning på svensk ull 2016-2017 hade kunnat lyfta intresset för ull in i innovativa utvecklande diskussioner för jag tror helt klart att skulle kunna finnas intresse även i Sverige. Titta bara på det ökade intresset för att som händer på Borås Textilhögskola.

Engelska Prins Charles har sedan 2010 arbetat för att få ullproducenter, designers och tillverkare att arbeta mer tillsammans för att ge den brittiska ullindustrin en nytt vind i seglen och stoppa den negativa trenden med nedläggningar av den småskaliga ullindustrin. Kampanjen heter som sagt Campaign for wool och är egentligen ett samlingsnamn för olika aktiviteter runt om i England och sedan ett par år även utanför landets gränser. Campaign for wool startade oktober 2010 när den gamla skrädderigatan Savile Row gjordes om till en betesmark för femtio får. Den fortsatte sedan 2011 med utställningen Wool Modern, där man visade mode och design gjord i ull av exempelvis Yves Saint Laurent, Alexander McQueen och Vivienne Westwood. 2012 öppnade man ett ”Ullens hus”, Wool House, där man under 10 dagar visade upp inredning, design, mode, hantverk och textilier som allt hade basen i ull.

Samma år startade även en ullskola ihop med kända märken som Hobb’s och Topshop och aktiviteter i andra länder så som Italien, Kina, Tyskland, Holland, Japan och Spanien. Tittar på listan med företag som idag supportar kampanjen blir man djupt imponerad. Finns till och med ett svensk företag, Karin Rising. Tummen upp för henne!

Problemet som jag kan se med Hemslöjdens satsning Ullstyrkan är just att det inte finns en frontfigur eller talesperson som kan ge satsningen ett ansikte eller en mer sammanhållen, permanent organisation. Ambitionen finns där, men det är ett enormt arbete. Tittar man på hemsidan så har den tyvärr ett tunt innehåll. Fårfesten i Kil har varit duktiga på att hålla samman organisationen och långsamt växa år efter år och det tror jag har varit en nyckel till framgång. Ansluta till Campaign for wool och sedan ge aktiviteterna en svensk vinkling skulle kunna vara ett sätt för Hemslöjden att sätta sina egen aktiviteter i ett ännu större sammanhang och skapa med intresse för ull i sin helhet. Det är trots allt så att mycket handlar om marknadsföring och när det finns så många andra utmaningar för att få hela kedjan från ullproducent till slutlig konsument att fungera kan det vara en god idé att ansluta aktiviteter till en redan existerande rörelse, kopiera det som är lika och därmed få mer tid disponibel för det som kan utmärka..

Kommentera gärna:

Du kan ändra denna exempeltext. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Donec libero. Suspendisse bibendum. Cras id urna. Morbi tincidunt, orci ac convallis aliquam, lectus turpis varius lorem, eu posuere nunc justo tempus leo. Donec mattis, purus nec placerat bibendum, dui pede condimentum odio, ac blandit ante orci ut diam.

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln