Möte i franska Felletin

I onsdags träffade jag ett tjugotal franska tovare och ordförande i den filtningsföreningen Feutre Art Textile i den lilla orten Felletin. Min uppgift var att presentera International Feltmakers Association och skapa kontakter för ett ökat utbyte mellan de båda föreningarna. Den franska föreningen Feutre Art Textile har gjort ett fantastiskt arbete för att marknadsföra hantverket och få det mer etablerat. Ändå står de för ungefär samma utmaningar som jag upplever att man gör i andra länder. Det gäller att kunna kommunicera dagens tovning och arbeta för att säkerställa kvalitet.

Jämför vi den franska filtningshistorien med den svenska har de som vi visserligen en lång historia men allt handlade om att göra mössor, hattar eller fabrikstillverkad nålfilt. Resten av ullen spann man. Inflytandet från andra länder hade därför påverkan när den franska tovningsföreningen startade. Flera av de som är med i föreningen har starka kontakter till exempelvis Tyskland, Holland och anglosaxiska länder.

Föreningen Feutre Art Textile startade 2009 för att man hade ett behov av att träffa andra med samma intresse och göra saker tillsammans. Sedan dess har de som sagt gjort ett starkt arbete och sedan i höstas är tovning en godkänd konsthantverksform inom organisationen Union Nationale des metiers d’art. Att namnet på organisationen innehåller ordet ”art” ska inte tolkas som att det är en konstnärsorganisation utan deras inriktning är mer det vi kallar konsthantverk. Organisationen arbetar för att tillvarata konsthantverkares intresse och öka deras möjlighet att livnära sig på hantverket. Godkännandet av tovning som en egen etablerad form av konsthantverk öppnar upp för att kunna ställa ut på fler utställningar ihop med andra typer av konsthantverk och ge utövarna vissa skattesubventioner.

Samtidigt som föreningen naturligtvis är glada för godkännandet innebär det samtidigt att man nu måste ta tag i uppgiften att definiera och förtydliga sin terminologi. Vad är egentligen ”feutre”, det vill säga tovat? Och vilket typ av tovat är det som är konsthantverk? Innan min presentation satt jag och lyssnade medan man diskuterade grupperingar, ordval och annat. Ibland tyckte jag att diskussionen var navelskåderi exempelvis om man alltid ska ange exakt teknik och vilket land ullen kom från. Personligen tycker jag att sådana uppgifter kan vara intressant i vid exempelvis utställningar, men ofta krånglar det bara till. En kund är sällan så insatt så hen vet vad orden betyder.

Hur som helst, förstod att en viss diskussion var nödvändig för att förtydliga vad konsthantverket ”feutre” innebär. Det man kom fram till var att tovning tillhör gruppen ”icke-vävd textil” och att hantverket måste vara unikt, till skillnad masstillverkat. Just det sista var en definition som jag tyckte var riktigt bra för det är lätt att säga att hantverket måste vara handgjort. Men då krånglar man till i nästa steg. Hur man ska då definiera objekt gjorda med förfilt och maskintillverkat tyg. Oavsett om man gör objektet från ren ull eller från förfilt eller andra maskintillverkat material ska objektet till slut bli unikt.

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln